Votre histoire

2013-01-01
Meteo is goed, wind uit het oosten 17 knopen. Enige piloot op het toestel weet ik wat ermee gebeurt, en ken ik het toestel en zijn evolutie en bijzondere aandachtspunten te controleren bij checks. Ifv meteo ieder weekend verschillende vluchten op zaterdag en zondag. Checks worden goed en volledig uitgevoerd, maar zoals zal blijken met verkeerde inschatting. High wing met tanks in beide vleugels is er mogelijkheid om plenty of fuel te nemen, en monitoring kan gedaan worden door te meten met peilstaaf in open tanks, op doorkijkbuisjes die het niveau aangeven of op de flowcomputer. De eerste methode wordt systematisch gedaan bij bijvullen, omdat de tanks open zijn en ook omdat de hoeveelheid gewijzigd wordt en best accuraat ingegeven wordt in de flowcomputer. De tweede en derde methode worden systematisch gedaan waarbij de tweede een approximatieve bevestiging moet zijn van het derde. Gezien de tanks groot zijn worden ze niet systematisch volledig volgetankt uit respect voor de wettelijk bepaalde weight and balance welke overschreden zou worden indien er een passagier meegaat. Ik vlieg alleen en zal lokale vlucht doen van gepland 1 à 1,5 uur. Volgens flowcomputer heb ik 48 liter benzine aan boord en rekening houdend met helling bevestigt de aflezing in doorkijkbuisjes deze hoeveelheid. Ik vlieg gewoonlijk wel met meer benzine aan boord maar beslis te vertrekken met autonomie van 3 uur ( vorig vliegtuig waarop ik vloog had maar tank van 55 liter...) ik vertrek en gezien strakke wind in piste en weinig traffic in circuit beslis ik op eerst touch and go te doen en vervolgens een handvol simulated forced landings te doen. Alles ok en ik vertrek voor lokale vlucht met collega in ander toestel. Na 1u50 uur totale vlucht, circuits inbegrepen krijg ik bij het uitvoeren van hellende bocht op 5 tal minuten van vliegveld een eerste waarschuwing: sputter sputter engine valt stil...merde merde. Toestel onder controle, 1300 ft,, best gilde, neus in de wind, en op zoek naar opties voor mij. Communicatie naar collega over de situatie met vraag mij visual te houden en melding dat ik switch naar Brussels. Transponder staat al ganse vlucht op mode c. Net op dat moment kan ik op 1000 ft, denk ik, de moter weer starten en beslis te klimmen tot ceiling op 3000 ft richting airfield. Alle instrumenten ok, moter ok, benzine meer dan 1 uur over volgens verwachting en stemt overeen met flowcomputer.Ik kom overhead en draai naar downwind, moter slaat af... En ik maak een perfecte noodlanding zoals nog geen 2 uur eerder meerdere malen uitgeoefend. What the fuck has happened? ...

Données de contact

Concernant l'/les avion(s)

3-axes high wing

Météo

16-25kts
Blue Sky (0)
0
0

Concernant l'incident

Beleefde ervaring / Récit d'expérience
Technische problemen/s techniques
No fuel! Bad checks. Nog dommer dan naar den oorlog te vertrekken zonder geweer, hoe is dit mogelijk, dit is het laatste wat mij kan overkomen, dacht ik.
Never trust THE bloody instruments. Flowmeter kan misschien dan nog juist zijn, het rekent op basis van d hoeveelheid wat de piloot ingeeft. Die hoeveelheid meten adv doorkijkbuisjes is totaal onbetrouwbaar op wingtanks, maar ook bij het meten met peilstok. Als het vliegtuig lichtjes helt is de lezing onbetrouwbaar. Zekerheid heb je enkel bij volle tanks, hoef je niet te meten en kan je met zekerheid ingeven in de flowcomputer. Wat ik er bijkomend uit leer is dat oefenen van noodsituaties belangrijk zijn, je moet ze blijven doen. Ik was nog steeds in comfortzone toen moter uitviel overhead, enkel uitvoeren van zelfde manoeuvre als in begin van d vlucht. Banking heeft lelijk effect op benzinetoevoer in wingtanks. De afgelaste safety weekend in kokzijde had me waarschijnlijk nog meer gerust gesteld om de schroef te zien stilstaan. En last but not least, getting free life lessons without harm or damage are godsend, and it forces me too humbleness.

Images

Laad maximaal 3 foto's van het incident op. Elk bestand mag hooguit 1 MB bedragen. Pas eventueel de resolutie van het fototoestel op je tablet of smartphone aan.

Chargez maximum 3 photos de l'incident. Chaque fichier individuel ne peut dépasser 1 Mo. Si nécessaire, adaptez la résolution de l'appareil photo de votre tablet ou smartphone.

LOGIN

Nous accordons les compte d'utilisateur uniquement pour le membre actifs. Vous n'êtes pas membres de la fédération? Dans ce cas-là, vous pouvez vous logger après avoir payé la cotisation.