Votre histoire

2015-04-24
Slechterwordende weersomstandigheden + Sunset + Alternate (gebeurtenis eerste helft 2015, de hoger opgegeven datum is niet correct))
Kort na de middag vertrokken (met twee toestellen) vanuit Ursel naar Baisy-Thy. CAVOK en Sunset rond 17u30. De meteo voorspelde tegen de avond een naderende regenzone (na Sunset).
Na enkele uurtjes terug naar Ursel. In Baisy Thy nog steeds CAVOK en blue sky. We zouden in Ursel landen 30 minuten voor Sunset. De vlucht verliep goed tot we in de buurt van Zottegem een opkomend wolkendek waarnamen. Dichter naar Gent zakte het plafond tot 1300ft, 1200ft en nog lager. Juist voorbij Gent zakte ik door tot 1000 ft ... 900ft en de regen begon. De storing was dus vroeger dan verwacht (sic); Les 1 : altijd controleren voor je vertrekt , ook bij je terugvlucht. Het werd zo donker dat ik de reflectie van m'n strobelichten in de vleugeltips eerst nam voor bliksemflitsen (sic sic). Het bleek gelukkig de reflectie te zijn op de achterkant van mijn schroef.
Mijn GPS gaf nog 3 minuten te gaan tot Ursel. ik had nog 800ft. Zicht op de grond was ok. Ik had de keuze 1) uitwijken of 2) doorgaan of 3) teruggaan naar EBBY... Op de klok constateerde ik al gauw dat optie 2 en 3 mij voor het probleem stelde van de aankomende Sunset. Waar kon ik nog landen voor Sunset in VFR condities, terug naar het Oosten bleef EBAW (desnoods met home-ing en andere faciliteiten), ik zou het daar wel moeten uitleggen ... EBBY zou ik niet meer halen in VFR. ... Tenzij Ursel nog een optie was ..Via de radio contacteerde ik Ursel Radio en informeerde naar de toestand daar. Tot mijn groot geluk was de bui er over en waren de condities redelijk. Nog 2'30 tot in Ursel. Ik nam het besluit door te gaan omdat het grondzicht nog voldoende was voor de positiebepaling. Onder de bui door dus. Les 2 : Zorg dat je tussen de geplande landing en Sunset nog steeds voldoende tijd hebt om een alternate vliegveld te bereiken.
De piloot in het 2de toestel heeft de conversatie met EBUL gehoord en heeft hetzelfde besluit genomen.
Eind goed, al goed (:-). Direct na de landing hebben we onze ervaring besproken en de hierboven genoemde lessen getrokken.
Men zegge het voort ...

Données de contact

Concernant l'/les avion(s)

3-axes low wing

Météo

Blue Sky (0)
0
0

Concernant l'incident

Beleefde ervaring / Récit d'expérience
human factors
zie de beschrijving van de getrokken lessen

Images

Laad maximaal 3 foto's van het incident op. Elk bestand mag hooguit 1 MB bedragen. Pas eventueel de resolutie van het fototoestel op je tablet of smartphone aan.

Chargez maximum 3 photos de l'incident. Chaque fichier individuel ne peut dépasser 1 Mo. Si nécessaire, adaptez la résolution de l'appareil photo de votre tablet ou smartphone.

LOGIN

Nous accordons les compte d'utilisateur uniquement pour le membre actifs. Vous n'êtes pas membres de la fédération? Dans ce cas-là, vous pouvez vous logger après avoir payé la cotisation.