Votre histoire

2017-07-21
Vliegen blijft voor de mens een mechanisch iets, dat steeds goed doordacht moet zijn en vooral goed gepland. Ongeacht uw aantal vlieguren , ook al is dat in de duizenden !
Mooie zonnige lange zomeravond,we gaan nog lekker even rond fladderen.
Toestel buiten zetten , inspecteren , benzine bijvullen , en vervolgens taxiën naar de main parking, voor het inschrijven van de vlucht.
Op het terras van de kantine ,is er een 75ste verjaardagviering van de vader van een collega-piloot.
Beleefdheidshalve wens ik hem proficiat, en ter gelegenheid hiervan wil ik hem een gratis vlucht aanbieden in mijn ULM. De man in kwestie doet aanvankelijk een beetje afwijzend , doch de aanwezige familie en vrienden roepen hem onmiddellijk toe :" Alleé Opa,die kans gaat ge toch niet laten liggen hé?"
Dus de jarige volgt mij naar de parking ,waar ik hem laat plaats nemen in mijn ULM , en samen doen we de veiligheidsgordels om zoals het hoort.
Er worden verder geen vragen meer gesteld, of enige instructie meer gegeven.!!!!!
Tijdens de taxi naar de runway merk ik een lichte zenuwachtigheid op bij de passagier, maar geen nood denk ik , volledig normaal voor iemand die voor het eerst met een ULM gaat vliegen.
Line up en wij kiezen het luchtruim.Geen probleem . Op een 800 voet , stijgend heading runway komen we overhead zijn woonplaats (hij woont vlakbij het vliegveld).
Een lichte bocht naar rechts,zodanig dat hij zijn woning zou kunnen zien....en hij grijpt onmiddellijk de besturing vast en trekt die in zijn buik met zijn ogen wijd open gesperd en de blik op oneindig.PANIEK dus. Ik roep , nee ik brul hem direct toe :" LAAT LOS ..LAAT LOS..LAAT LOS !!!"
Heel snel verliezen we hoogte, en ook bij mij giert de adrenaline door het bloed.
De tijd tot nadenken blijkt achteraf....luttele seconden !
Gelukkig voor ons liet mijn passagier zijn greep op de besturing los , en kon ik opnieuw hoogte nemen.
Het circuit afgewerkt , en landen natuurlijk. Waauuw wat een opluchting zeg , ook mijn passagier kreeg vrij vlug terug kleur en toverde een grote glimlach op zijn mond.
Ook de familie op het terras verwelkomde ons met veel handgeklap en blije gezichten.
LES UIT DEZE FARCE :Indien je met een onbekende gaat vliegen , geef duidelijke instructies.
Beveel hem TEN ALLE TIJDEN van de besturing af te blijven.Stel voor om zijn handen vast te houden aan de veiligheidsgordel op de borst bijvoorbeeld.
Praat met hem , let op zijn lichaamstaal, vraag naar zijn ervaring in het vliegen.
Vertel hem wat er gaat gebeuren , neem NOOIT iemand angstig mee !
Houd het leuk , maar vergeet niet dat vliegen beperkingen inhoud, van welke aard dan ook.
Enfin , dit vergeet ik nooit meer. Deze ervaring wou ik toch met jullie delen. Trek je eigen conclusies !
Many happy landings !!

Données de contact

Concernant l'/les avion(s)

3-axes low wing
59-DRB

Météo

0-5kts
> 10000
FEW (1-2)
> 3000
22
0

Concernant l'incident

Incident
human factors
De piloot reageerde goed bij te roepen. Deze ervaring laat inderdaad zien dat wij met een passagier goed moeten spreken alvorens wij vliegen en ook tijdens het vlucht.

Images

Laad maximaal 3 foto's van het incident op. Elk bestand mag hooguit 1 MB bedragen. Pas eventueel de resolutie van het fototoestel op je tablet of smartphone aan.

Chargez maximum 3 photos de l'incident. Chaque fichier individuel ne peut dépasser 1 Mo. Si nécessaire, adaptez la résolution de l'appareil photo de votre tablet ou smartphone.

LOGIN

Nous accordons les compte d'utilisateur uniquement pour le membre actifs. Vous n'êtes pas membres de la fédération? Dans ce cas-là, vous pouvez vous logger après avoir payé la cotisation.