Europese Richtlijnen van toepassing voor ULM’s
Basisreglement voor de Burgerluchtvaart
Tot op heden zijn de ULM’s vrijgesteld van de implementeringsregels IR, (ttz de toepassingsregels), voortspruitend uit Het Europese Basisreglement voor de Burgerluchtvaart. Het gaat meer bepaald om de IR betreffende : de luchtwaardigheid (certificatie), het onderhoud/de herstelling en het behoud van de luchtwaardigheid, de vergunningen voor het vliegend personeel met inbegrip van de vergunde instellingen voor training/opleiding (ATO) en ook de IR met betrekking tot de operaties.
De vrijstelling van de toepassing van de IR voor ULM’s wordt toegelicht in de Bijlage II e) van het Europese Basisreglement voor de Burgerluchtvaart. Deze bepaalt dat de nationale autoriteiten bevoegd blijven voor de ULM-reglementering.
Herziening van de EUROPESE BASISVERORDENING VOOR DE LUCHTVAART 216/2008.
In 2014 heeft de EASA een consultatie georganiseerd om de basisverordening te herzien (A-NPA 2014-12). De BULMF, de Koninklijke Aeroclub van België , het EMF en Europe Air Sports hebben hierop gereageerd met de bedoeling de huidige situatie te behouden. Dit betekent dat ULMs uitgesloten zijn van de regels van de Europese Basisverordening en geregeld blijven door nationale wetgeving voor luchtwaardigheid en onderhoud van de toestellen, de opleiding van piloten, aflevering van de vliegvergunningen en de operaties.
Op basis van deze consultaties heeft EASA een voorstel opgesteld voor de Europese Commisie « Opinion n° 01/2015 » (in die periode gepubliceerd op de website van onze BULMF).
Op basis hiervan heeft de Europese Commissie een voorstel tot wijziging van de basisverordening goedgekeurd dat ze gepubliceerd heeft op 7 december 2015 : COM (2015) 613. Dit document is nu naar de Europese Ministerraad (waar alle 27 Lidstaten van de EU deel van uitmaken) en naar het Europees Parlement gestuurd. Zij moeten deze teksten bespreken en goedkeuren.
In dit voorstel blijft de situatie voor de ULM’s grotendeels ongewijzigd. Er wordt alleen een nieuwe categorie luchtvaartuigen opgenomen in de Bijlage 1 )§ e) (vroeger was dat Bijlage II. Het gaat om electrisch aangedreven toestellen waarvan het maximum opstijggewicht 540 kilo is, maximum 2 personen, een stall speed van 35 kt en uitgerust met een parachute.
-
Voorstel van Commissie COM 2015/613 Document 1 (NL)
-
Voorstel van Commissie COM 2015/613 Document 2 (NL)
-
Commission proposal COM 2015/613 Document 1 (EN)
-
Commission proposal COM 2015/613 Document 2 (EN)
Standaard Europese Luchtvaartregels (SERA)
Daartegenover staat dat, vanaf 4 december 2014, de Standaard Europese Luchtvaartregels, in het kort « SERA » genoemd, van toepassing zijn op alle luchtvaarttoestellen,ULM’s inbegrepen.
Kanaalverdeling 8.33kHz
Een ander Europees Reglement is: 1079/2012 op de kanaalverdeling van de radio VHF-band van 8,33 kHz. Een circulaire van het DGLV dd 6/5/2014 bepaalt dat dit reglement van toepassing zal zijn voor elk luchtvaartuig dat een radio gebruikt vanaf 1 januari 2018.
Incidentmelding
Het Europees Reglement 376/2014 betreffende incidentmelding (Occurrence Reporting), wacht op een implementeringsregel. Deze wordt waarschijnlijk gepubliceerd in het Officiële Journaal (OJ van de Europese Unie) in november 2015.
Artikel 3 § 2 van dit reglement 376 bepaalt: “dat dit reglement van toepassing is op alle incidenten en op alle andere informatie die betrekking heeft op de veiligheid van burgerluchtvaarttuigen, met uitzondering van de toestellen zoals bepaald in bijlage II van het reglement (CE) nr 216/2008. De Lidstaten kunnen beslissen om dit reglement eveneens toe te passen op alle incidenten en op alle andere informatie die betrekking heeft op luchtvaarttuigen zoals bepaald in Bijlage II van dit reglement.